zaterdag 7 september 2019

Vloer injecteren

De vloer van de Knaus begon deze zomer wel heel erg door te veren. Daarom heb ik de vloer afgelopen week over het grootste deel van het loopvlak geïnjecteerd zodat er weer een nieuwe lijnverbinding tussen de vloerdelen ontstaat en de vloer weer stevig genoeg is: 



zaterdag 20 oktober 2018

Nieuwe stabilisator-cups plaatsen

Deze zomer op de terugweg vanuit Oostenrijk: bij elke scherpere bocht of rotonde een enorm gekraak en gepiep vanaf de koppeling! Bij vertrek vanaf de camping heb ik de koppeling nog goed schoongemaakt en ontvet, net als de trekhaakkogel. Op de heenweg begon de koppeling namelijk al te 'kraken'. Niet fijn voor de buren wanneer je midden in de nacht thuiskomt...

Het vermoeden was dat de cups versleten waren. Bij een rit zonder vastgezette stabilisator was er namelijk geen gepiep en gekraak. Door met een zaklamp de cups te bekijken in de koppeling was veel wrijvingsschade aan de cups te zien. De koppeling is een ALKO 1300, en cups hiervoor zijn los te bestellen en 'eenvoudig' te monteren:

De cups zelf kosten, afhankelijk van waar ze worden besteld, tussen de 32 en 39 euro. Met een borgringetje worden de cups op hun plek gehouden in de koppeling. Door de hendels van de stabilisator een slagje aan te draaien, kunnen de cups vanuit de koppeling aangedrukt worden zodat de borgringetjes zichtbaar worden. Met een aardappelschil-mesje kunnen de ringetjes gelift worden en zijn ze eenvoudig te verwijderen van de cup. Door voorzichtig de cups in de koppeling te drukken, kunnen ze van binnen uit de koppeling verwijderd worden.

Om de cups zitten nog 3 ringen die in exact dezelfde volgorde op de nieuwe cups gezet moeten worden. Via de binnenkant van de koppeling kunnen die nieuwe cups op hun plek gezet worden, en nieuwe (!) borgringetjes aan de buitenkant bevestigd worden. De oude cups en oude ringetjes kunnen worden weggegooid.

In totaal nam het vervangen van de cups 5 minuten in beslag, en hopelijk nu geen krakende koppeling meer :)



dinsdag 22 november 2016

Wonen op de camping

Wat doe je als je ziek bent? Dan heb je weer even tijd om de blog bij te werken... de vorige update is alweer een aantal maanden geleden. De reden hiervoor is dat we bezig zijn met een verhuizing en momenteel op de camping wonen in de verbouwde Knaus. Onze vorige woning hebben we op 1 november de sleutels van overgedragen, en van de nieuwe woning krijgen we 9 december de sleutels. Op het moment van schrijven duurt dit nog 2,5 weken.

In de afgelopen maanden heb ik nog wel een aanpassing gedaan: dwarssteunen bij de achterpoten. Omdat de caravan een behoorlijke oversteek heeft en door zijn leeftijd niet 100% schud- en trilling vrij is, heb ik deze constructie toegepast. Meerdere caravanners gebruiken deze constructie om de caravan te stabiliseren op de camping. Wanneer de stangen op spanning staan, werkt dit zeer goed. Een nadeel is wel dat de plankjes precies goed moeten staan wil de stang grip kunnen vinden.

Momenteel verblijven we dus op de camping. Enerzijds wel dit wel z'n charme, mede doordat we de caravan zelf aangepast hebben op onze wensen en de vloerverwarming ontzettend fijn is. Ook is een wit glanzig veld na een nacht ligte vorst een heel mooi gezicht. Anderzijds begint de ruimte (ook in dit formaat caravan) toch ook z'n grenzen te hebben, is de voortent slechts een sluis tussen binnen en buiten en een plek om te koken, en zorgt het huidige klimaat voor veel condens in de bankkasten. Dit is nu hopelijk minder doordat ik muizengaatjes in de bankkasten heb gemaakt voor meer ventilatie in deze ruimte. Ook heb ik gaatjes in de buizen van de ringverwarming gemaakt zodat er enige vorm van verwarming en  luchtcirculatie optreed in de bankkasten. Het effect hiervan moet nog blijken.

Omdat er voorin onder de bedden veel kou naar boven komt uit de vloer, heb ik hier als experiment noppenfolie geplaatst. Dit lijkt wel effect te hebben. Er komt hier nu minder kou naar boven. Ook hier heb ik gaatjes in de ringverwarmingsbuizen gemaakt vanwege dezelfde reden als hierboven beschreven.

Ook blijkt een caravan dus niet gebouwd voor permanente bewoning van een 6 persoons gezin. De vloer in de keuken en aan de achterkant begint te veren en door te zakken. In het voorjaar levert dit dus weer werk op om dit goed te repareren en te verstevigen. Ook krijgt het bed aan de achterzijde dan een lattenbodem-constructie, zodat de kussens dan ook beter kunnen ventileren.

Hieronder enkele foto's:

zondag 21 augustus 2016

Schade achter repareren - gedwongen make-over

De opgelopen schade aan de achterkant is inmiddels gerepareerd. Door de (hoge) kosten van een nieuwe bumper is voor een alternatieve (goedkopere) oplossing gekozen, wat een gedwongen make-over tot gevolg had. Hieronder een foto-verslag van het proces:


De schade: een 'geknakte' bumper en verbogen rail. Het geheel zit met anderhalve rol duct tape weer in positie. Ook het verlichtingselement was kapot getrokken, en wordt ook met duct tape op z'n plek gehouden. De spanband zorgt ervoor dat de bumper en al het andere wat vast getaped zit gefixeerd blijft, zodat bij windstoten, hobbels, etc. alles blijft zitten. Er moest namelijk 1400km (vanaf de Adriatische kust) mee naar huis gereden worden.


Voordat ik met de reparatie begonnen ben, heb ik eerst foto's gemaakt van de wijze waarop de bedrading vast zit. Dit om eventueel later dit nog eens op te kunnen zoeken. Hierboven de linker kant van de bumper waar het verlichtingselement aangesloten zit.

Hierboven een foto van de rechter kant. De kleuren van de draden en de functie hiervan kan via google eenvoudig worden gevonden, voor alle soorten stekkers (Multicon (13 polig), Jeager (13 polig), 7-polig)


De bumper was afgeschreven. Deze is als eerste 'gedemonteerd' (lees: hardhandig verwijderd). De caravan is op een oprit gezet met de achterkant naar een afdakje, zodat de beschadigde kant enigszins beschut staat. Door een groot stuk plastic folie onder de ramen te klemmen en hiermee de achterkant te bedekken (let ook op de tape om de randen af te plakken), is de achterkant beschut tegen water van boven zodat alle benodigde reparatie-materialen verzameld konden worden. 


Bij een caravan-zaak lag nog een restje van een meter van dezelfde type tentrail. Boven het beschadigde gedeelte heb ik de rail afgezaagd. Alle oude, verroeste schroeven waren kapot getrokken. Deze heb ik met een tang weggehaald, en met nieuwe, rvs-schroeven (met torx-kop - werkt het fijnst) de nieuwe rail vastgezet. Ook een  stukje bestaande rail is hier opnieuw mee vastgezet. Door met een metaalboor de plaatsen waar de schroeven doorheen gaan voor te boren, en met een iets groter boor in te frezen, vallen de koppen van de schroeven mooi weg in de rail.

De bestaande rubberen afdekking achter de rail kon hergebruikt worden. Hierachter zit een behoorlijke laag butylkit om het geheel weer waterdicht te maken. Zoals op de foto's te zien is, heb ik iets teveel kit gebruikt (beter te veel, dan te weinig).

De witte bies in de rail kon eenvoudig weer in de rail geplaatst worden door deze met warm zeepsop-water schoon en flexibel te maken. Met behulp van een platte schroevendraaier is deze dan weer in de rail te drukken.



De onderste plaat aan de achterkant was aan de beschadigde kant (rechter kant) ook deels losgetrokken. Door te werken met een sterke lijm (bison-lijm) en door de nieuwe rail zit deze weer mooi en goed gefixeerd op zijn plek. De onderste plaat heeft +/-24 jaar achter de bumper gezeten, en aan de onder kant zaten schroefgaten van de bumper. Om het geheel netjes en waterdicht af te werken, heb ik aan de onderkant (bodem) een aluminium strip verwerkt, en aan de achterkant onder dezelfde strip. Beide strips gaan over de volle breedte, en achter de strips zit een behoorlijke laag butylkit voor een waterdichte afwerking. Op een aantal beschadigde plaatsen aan de onderzijde is ook bison-lijm gebruikt om het geheel op te vullen en verlijmen.

Aan beide zeiden van de onderkant zat een gat, waar de bekabeling van de breedtelichten doorheen ging. De nieuwe verlichting wordt via de binnenkant van de caravan geleidt, waardoor deze gaten dicht moesten. M8 bouten, met carrosserie ringen, door de wand heen, en ook hier een flinke lading butylkit maken deze gaten ook weer waterdicht. Ook ontdekte ik nog een viertal kleine schroefgaten, die met passende schroeven (en ook weer butylkit) zijn gedicht. 

Na deze reparatie is de caravan weer volledig waterdicht.


De volgende stap was om de bekabeling aan de achterzijde opnieuw te leggen, voor de nieuwe verlichtingsunits. Deze nieuwe units komen hoger dan de oude verlichting, wat maakt dat een deel van de bestaande bekabeling verlengd moest worden. Ook is aan de achterzijde een gat in de bodem geboord, waardoor de kabel in de achterbank de caravan binnen komt. In een grootte lasdoos zijn alle kabels bij elkaar gebonden met connectoren en kroonsteentjes.



Als eerste heb ik de kentekenplaat met verlichting geplaatst. Van hieruit ontstond een basis om ook de resterende verlichting te plaatsen. De bouten om de kentekenplaat en verlichting op zijn plek te houden gaan dwars door de wand. Uiteraard heb ik hier ook weer butylkit gebruikt om het geheel waterdicht te houden. De koppen van de bouten komen uiteindelijk achter een houten plaat waar een bankkussen tegenaan staat, waardoor er aan de binnenkant van de caravan niets te zien zal zijn van de bouten.


Een bijkomend voordeel: door de nieuwe verlichtingselementen over de bestaande deuken te plaatsen, zijn deze ook direct weggewerkt. De gaten zijn voorgeboord om het verlichtingselementen op zijn plek te houden en de bekabeling door de wand te leiden. Op de foto is het onderste gat voor de bekabeling. Deze is later nog verder uitgeboord zodat de kabels ook daadwerkelijk erdoor konden.


Door de kabels alvast door de gaten te leiden, kon aan de binnenkant ook het geheel aan elkaar gezet worden. Zo zijn de kabels mooi op lengte, zodat deze niet gaan 'zweven' in de caravan.


De bekabeling voor de kentekenverlichting moest verlengd worden, waardoor er een extra lasdoosje nodig was. De elektrabuizen moeten de bekabeling beschermen tegen lading e.d. wat in de bankkast zit.


Na de verlichting geplaatst te hebben (ook weer met butylkit aan de achterkant) en bekabeling aangesloten te hebben, is de verlichting getest. Helaas brandden er twee lampjes niet... wat uiteindelijk bleek te komen door kapotte lampjes (overgezet vanuit de oude verlichting). Alle bekabeling is nogmaals langsgelopen, en alle verlichting werkt na het plaatsen van nieuwe lampjes. Ook aan de binnenkant konden de bekabeling en lasdozen dichtgemaakt worden.


Ook de driehoeksreflectoren zijn geplaatst, waardoor de caravan weer aan alle richtlijnen en eisen voldoet. Ook het mist-achterlicht is nu aangesloten, wat op de oude bumper niet het geval bleek te zijn. Het enige wat ontbreekt is een achteruitrij-lamp, maar deze hoeft volgens de regelgeving niet op deze caravan te zitten. (http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02, artikel 5.12). Het voornemen was wel om deze ook te plaatsen, maar dan zou er volledige nieuwe bekabeling aangelegd moeten worden vanwege het ontbreken van dit kabeltje. De afweging is nu gemaakt om dit prijstechnisch en qua hoeveelheid werk nu niet te doen. Het voornemen om dit erop te plaatsen is er nog steeds, maar zal later gebeuren, wanneer ik ook de 12 volt inrichting aan de binnenkant opnieuw ga aanleggen.

Tot slot ben ik nog met transparante 'bouw/buiten-kit' kiertjes en randjes bij langs gegaan, om er zeker van te zijn dat het geheel helemaal waterdicht is. Enkele regenbuitjes tijdens de reparatie hebben al uitgewezen dat er geen water binnen komt in de caravan.

Al met al heeft de reparatie +/- een week (vakantie-dagen) gekost. Er is niet 'dag-en-nacht' aan gewerkt, maar met name in de middagen en avonduren, en ook niet elke dag. Het resultaat is weer een nette caravan: volledig bruikbare tentrail, nette zijkant en een make-over van de achterkant. Helemaal klaar is het nog niet: de achterste, onderste plaat kan nog een nieuw laklaagje gebruiken. Dit is echter werk voor een ander moment.



woensdag 10 augustus 2016

Sanitair verbouwen (deel 2)

Voordat we op vakantie gingen is de toiletruimte afgewerkt. Op de muren is glasweefselbehang geplakt en wit geverfd. Het wasbakje is geplaatst, afvoerleiding omgelegd, haakjes opgehangen en de spiegels hebben een nieuwe omlijsting gekregen. Alles bij elkaar maakt de toiletruimte weer tot een ' frisse'  ruimte, waar ook ruimte is om tassen etc. te laten staan tijdens het rijden. De hangzak aan de muur boven het toilet kunnen alle shampoo's en andere artikelen geplaatst worden, die tijdens het rijden wordt opgerold en op de grond wordt gelegd. Eenmaal op de camping hangt alles daardoor snel weer aan de muur.

Een tijdrovende klus was om de elektra goed aan te leggen. Met de kabellengte komt dit heel precies. In de oude toiletlamp zat nog een 12Volt lampje, die nu (nog) niet wordt gebruikt en daardoor weggewerkt is. Door een lamp aan de wand te hangen met een schakelaar (mede dankzij de gamma!) is er ook weer voldoende licht. Vanwege de geringe hoogte in de caravan kon deze lamp niet aan het plafon hangen

Helaas bleek het wasbakje water te lekken bij de afvoer, doordat er oude materialen zijn hergebruikt. Aan de onderkant heb ik een soortemet ' aqua-klei'  aangebracht en is dit opgelost.

Hieronder de foto's van het uiteindelijke resultaat:

vrijdag 5 augustus 2016

Schade !

 Italiaanse coniferen blijken gek op caravans. Met name de bumper en achterlichten lijken zeer in trek. Deze coniferen weten dat wanneer ze de rail vastpakken, de achterkant van de caravan gemakkelijk losgetrokken wordt. Dit betreft met name een conifeer aan de Adriatische kust...

Gelukkig bleek de bekabeling niet beschadigd. De verlichting werkte nog. Met behulp van ductape en spanband heb ik de boel weer goed vastgezet om 1400km naar het noorden te rijden. Komende week wordt dit repareren.

zondag 10 juli 2016

Koppeling vervangen

De Westfalia SSK2 is bijna op zijn eind en dus aan vervanging toe. De Westfalia heb ik vervangen voor een Alko 1300 (een jaar oud en nog zo goed als nieuw). De Westfalia was niet meer geschikt voor lange, verre reizen. Wel is de Westfalia nog prima te gebruiken voor caravans die bijna niet verplaatst worden, hooguit 1 a 2 keer per jaar (bijvoorbeeld voor naar de stalling): http://link.marktplaats.nl/m1068493934

Het vervangen van de Westfalia was niet lastig. Met het juiste gereedschap en wat kracht is dit in +/- 20 minuten gedaan. De handleidingen zijn duidelijk, en ook op het internet zijn stappenplannen te vinden, evenals instructievideo's op youtube: 

Schuif de stofkap van de koppeling (loswikken met eventueel een schoevendraaier), draai de bouten los en haal de voorste bout eruit. Aan de achterste bout zit vaak de oploopdemper van de rem. Sla deze bout eruit door aan de andere kant van de bout een passende pen in het gat te tikken. Zo blijft de oploopdemper op zijn plek zitten. Haal de oude koppeling er af en plaats de nieuwe koppeling. Zit er wat ruimte tussen, gebruik dan de opvulplaatjes op de koppeling goed passend te maken. Door nu eerst de voorste bout er door te doen is het makkelijker om de tweede bout er weer door te slaan. Bij de Alko 1300 wordt het aangeraden om de kop van de bout aan de kant van de rode hendel te doen. Dit voorkomt dat uitsteeksels van de bouten in de weg kunnen zitten of dat je je hieraan kunt bezeren.Draai de bouten vervolgens vast.

Belangrijk is wel om de bouten op het juiste ' moment' vast te zetten met een momentsleutel, en de stofhoes weer goed passend te maken of te vervangen (voordat de nieuwe koppeling erop geplaatst wordt).