In de vorige post schreef ik al iets over winterkamperen, maar hoe meer ik er naar zoek hoe enthousiaster ik er van word. Het is echter niet het klassieke geval van in de zomer: hang je caravan achter de auto en gaan. Winterkamperen vergt, afgaande op de te vinden informatie hierover, wel een zeer goede voorbereiding. Gelukkig staat het internet vol met lijstjes om rekening mee te houden, en punten om aan de caravan en de auto te controleren. Ook ervaren winterkampeerders plaatsen hun ervaringen, do's en don't op het web. Al deze informatie maakt dat je een steeds beter beeld krijgt van wat het inhoud en hoe je hier je goed op kunt voorbereiden.
Aangezien ik zelf nog nooit heb gekampeerd in de winter, kan ik niet zeggen dat ik hier alles van weet. Wel denk ik een aardig beeld te hebben van hoe je dit goed kunt doen. Ander punt is wel: wanneer je er eenmaal bent, wat ga je doen om je te vermaken? Met een jong gezin is skieen van verschillende pistes nog niet echt een optie, maar meer een toekomstbeeld. Ook hier zul je dus goed over na moeten denken.
Terug naar de caravan, want er moet veel aan gebeuren om de caravan 'winterklaar' te maken. Sites zoals van de ANWB en Caravans.net geven goede overzichten van hoe je jezelf, je gezin, de caravan en de auto goed kunt voorbereiden op de reis en op het kamperen. En deze voorbereiding zit ook in kleine details: Denk bijvoorbeeld aan de gasflessen, zoals ik ook al in de vorige post schreef, dat de openingen van de gasflessen bij de drukregelaar kunnen bevriezen en dus verwarmd moeten worden (EisEx). Denk ook aan het type gas: propaan bevries bij -4 graden, dus je hebt propaangas nodig. En veel ook! Vaak is dit in de winter ook te huur op de camping.
Of denk aan zaken zoals het afvoerwater: De afvoerleidingen zitten onder de caravan, en in de winter kunnen deze bevriezen. Je kunt veel geld uitgeven aan het verwarmen van de afvoerleidingen, of het afvoerwater in de caravan zelf opvangen waar het warm is en niet bevriest. Waterleidingen liggen vaak langs de wand, en kan daar ook bevriezen. Ook deze dienen hier goed tegen beschermd te worden, of bij de ringverwarmingsbuizen te liggen. Over de verwarming gesproken: de kachel heeft bij hevige sneeuwval een extra stukje op de schoorsteen nodig om rook af te kunnen voeren. Anders komt dit terug in de kachel en dus in de caravan, wat een koolmono-oxide melder in de caravan ook weer noodzakelijk maakt. In mijn ogen is vloerverwarming ook een must in combinatie met ringverwarming om de caravan goed te verwarmen.
Kortom: verwarmen is een enorm belangrijk onderdeel bij winterkamperen. Even belangrijk is ook om warmte binnen te houden. Tegenwoordig zijn de meeste caravans goed geisoleerd, maar onze Knaus uit 1992 kan nog wel wat extra isolatie gebruiken. Bijvoorbeeld achter de koelkast om kou niet via de keukenkastjes in de caravan te laten waaien, onder bankkasten om kou en daar weg te houden (hier komt de ringverwarming namelijk niet in uit, alleen de buizen lopen hier door). En een wintertent om een luchtsluit te creeren zodat warmte niet in een keer wegvliegt wanneer de deur open gaat. Waar je in de zomer bezig bent om warmte buiten te houden, zo dien je in de winter ervoor te zorgen dat warmte binnen blijft. Uiteindelijk zorgt goede isolatie er ook voor dat in de zomer de caravan ook beter koel is te houden.
Enkele aspecten van voorbereiden en verwarmen heb ik nu hierboven genoemd, echter is dit nog lang niet alles om rekening mee te houden. Het gaat wat ver om hier nu een compleet overzicht te maken van wat je nodig hebt, hoe je de caravan en auto moet voorbereiden, etc. Ook heb ik zelf deze ervaring nog niet. Belangrijk is wel om alle informatie die beschikbaar is goed door te nemen en jezelf goed voorbereiden. Dat is in ieder geval wat ik zelf van plan ben en hopelijk lukt het om volgend jaar dit eens te kunnen uitproberen. Er wordt gezecht dat het verslavend is...
http://www.anwb.nl/kamperen/caravan/gebruik/winterkamperen
http://www.caravans.net/reizen/winterkamperen.php
http://home.kabelfoon.nl/~awdem
Geen opmerkingen:
Een reactie posten