zondag 10 juli 2016

Koppeling vervangen

De Westfalia SSK2 is bijna op zijn eind en dus aan vervanging toe. De Westfalia heb ik vervangen voor een Alko 1300 (een jaar oud en nog zo goed als nieuw). De Westfalia was niet meer geschikt voor lange, verre reizen. Wel is de Westfalia nog prima te gebruiken voor caravans die bijna niet verplaatst worden, hooguit 1 a 2 keer per jaar (bijvoorbeeld voor naar de stalling): http://link.marktplaats.nl/m1068493934

Het vervangen van de Westfalia was niet lastig. Met het juiste gereedschap en wat kracht is dit in +/- 20 minuten gedaan. De handleidingen zijn duidelijk, en ook op het internet zijn stappenplannen te vinden, evenals instructievideo's op youtube: 

Schuif de stofkap van de koppeling (loswikken met eventueel een schoevendraaier), draai de bouten los en haal de voorste bout eruit. Aan de achterste bout zit vaak de oploopdemper van de rem. Sla deze bout eruit door aan de andere kant van de bout een passende pen in het gat te tikken. Zo blijft de oploopdemper op zijn plek zitten. Haal de oude koppeling er af en plaats de nieuwe koppeling. Zit er wat ruimte tussen, gebruik dan de opvulplaatjes op de koppeling goed passend te maken. Door nu eerst de voorste bout er door te doen is het makkelijker om de tweede bout er weer door te slaan. Bij de Alko 1300 wordt het aangeraden om de kop van de bout aan de kant van de rode hendel te doen. Dit voorkomt dat uitsteeksels van de bouten in de weg kunnen zitten of dat je je hieraan kunt bezeren.Draai de bouten vervolgens vast.

Belangrijk is wel om de bouten op het juiste ' moment' vast te zetten met een momentsleutel, en de stofhoes weer goed passend te maken of te vervangen (voordat de nieuwe koppeling erop geplaatst wordt).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten